söndag, november 15, 2009

Världens godaste kakor till en kopp te



Förra veckan var E här och fikade. Hon hintade lite fint att hon drömt om mina lavendelkakor vilket jag tolkade som att hon ville ha ett gäng. Och eftersom jag ska dit på pysseldag idag så passade jag på att baka en sats. De är hur enkla som helst och måste inte smaksättas med lavendel utan man kan ta vilken smak man än känner för. En superbra grunddeg som ger lite knäckiga kakor som är ljuvliga att doppa i te. Idag provade jag att smaksätta halva satsen med rivet apelsinskal och kardemumma. Tror vår familj fick en ny favorit! E fick sina kakor levererade i en påse jag vikt av ett scrapbookark jag hittade i mina gömmor. Och som en liten bonus fick hon också en stor påse torkad lavendel att ha till fler kakor eller vad hon än önskar.




LAVENDELKAKOR
175 g rumsvarmt smör (nej, det funkar inte alls med margarin i detta receptet, bara riktigt smör)
2 dl strösocker
1 lättvispat ägg
3,5 dl vetemjöl
Valfri smaksättning, ex en nypa torkade lavendelblommor

Andra förslag på smaksättning:
Rivet apelsinskal och kardemumma
Kanel
Rostad kokos
Hackad mandel
Vaniljstång
Pröva dig fram!

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget som ska vara lätt uppvispat innan det tillsätts. Rör i mjöl och därefter smaksättning. Dela gärna degen i flera olika så att du kan testa olika smaker. Rulla till kulor i valfri storlek, beroende på hur stora kakor du vill ha. Jag brukar ta cirka en halv matsked. Lägg på bakplåtspapper på en plåt och platta ut kulan lite lätt. Tänk på att inte lägga dem för tätt då de smälter ut och blir platta. Baka kakorna 7-10 minuter i mitten av ugnen tills de blir lätt gyllenbruna. Mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar